Sóc membre

diumenge, 18 de desembre del 2011

Jo confeso


Jo confesso, que durant la lectura d'aquest llibre he experimentat sensacions  de tota mena. Saltant del present al passat i d'una història    a una altra història que sembla que no tenen res en comú però lligades amb un fil conductor que ho condiciona   tot. 
Explicant  la vida de l'Adrià Ardèvol  i moltes vides que es correlacionen amb  la seva, ens demostra, l'autor,   que tot el que ha passat un dia llunyà pot tenir repercussió en el present, moltes vegades  sense entendre  el perquè. 
Es serveix d'un violí amb nom propi  per fer un retrat d'una Europa que encara avui no sap on va  i que sembla ser que es prepara per tornar a ser protagonista, en aquest moments, no sabem ben bé de què.

"Res no té sentit, Déu no existeix i els homes han de defensar-se com poden dels estralls del temps. Mira, amic dilecte: n'estic tan segur, del pas que vaig fer, que l'acabo de completar fa unes quantes setmanes: m'he allistat a l'exèrcit del poble. resumint, podria dir que he canviat la sotana pel fusell. Sóc més útil mirant de salvar la meva gent del Mal. Els dubtes s'han esvaït, amic Ardèvol. fa anys parlava del Mal, el Maligne, el diable...i era incapaç d'entendre la naturalesa del Mal i mirava de fer disquisicions sobre el mal de culpa, el mal de pena, el mal metafísic, el mal físic, el mal absolut i el mal relatiu i, sobretot, la causa eficient del mal. I després de tants estudis, després de donar-hi voltes, resultava que havia d'escoltar en confessió les beguines de la meva parròquia que es confessaven de l'horrible delicte de no haver estat prou estrictes en l'observació del dejuni des de mitjanit abans de combregar. déu meu, el meu interior em deia no pot ser, no pot ser. Drago: estàs perdent la raó de ser de la teva vida, si és que vols continuar sent útil per a la humanitat. Me'n vaig adonar del tot quan una ,mare em va dir com és que Déu permet que la meva filleta es mori amb tants dolors, mossèn; com és que Déu no intervé per aturar-ho. I jo no tenia cap resposta i em vaig descobrir fent-jli un sermó sobre la causa eficient del Mal, fins que vaig callar, avergonyit. Li vaig dir no ho sé, Andreja, perdona'm però no ho sé. Potser et faré riure, benvolgut Fèlix Ardèvol, tu que m'escrius cartes llarguíssimes defensant el cinisme egoista en que has convertit la teva vida, segons dius. Els dubtes m'escanyen perquè em trobava indefens davant les llàgrimes; però ara ja no. Ja sé on és el Mal. fins i tot, el Mal absolut. Es diu Himmler. Es diu Hitler. Es diu Pavelic. Es diu Luburic i el seu invent macabre de Jasenovac. Es diu Shutzstaffel i Abwehr. La guerra posa en relleu la part més bestial de la naturalesa humana. però el Mal existeix abans de la guerra i no depèn de cap entelèquia sinó de les persones. per això el meu company inseparable des de fa unes setmanes és un fusell amb mira telescòpica perquè el comandament ha decidit que sóc bon tirador. Aviat entrarem en combat. llavors escapçaré el Mal tret a tret i no em fa nosa pensar-ho. Mentre el que tingui a les coordenades del punt de mira sigui un nazi, un ústaixa o, simplement, i que déu em perdoni, un soldat enemic."(pag 552, 553)

són 998 pagines, si en voleu més caldrà que us hi poseu i aquests nadals són una bona ocasió